Sėdite koncertų salėje laukdami pasirodymo. Įeina muzikantai, užima savo vietas. Lengvai paplojate. Kažkas padžyrina violončelės stygas, kažkas atsikrenkščia, kažkas perklausia, ką veiksite rytoj. Salė nurimsta. Pianistas pakelia rankas virš klavišų. Pasiruošia pasirodymui. Susikaupia. Ir pradeda. Jo pirštų pagalvėlės sustingsta keliolikos centimetrų atstumu virš juodai baltos klaviatūros.
Toliau – nieko. Tiksliau – ne visai. Toliau garsai, kurie išryškėja tuomet, kai nustojame triukšmauti. Visa tai trunka 4 minutes ir 33 sekundes. Kompoziciją sudaro trys dalys, tarp jų esama nedidelių pauzių, kai muzikantai trumpam atsipalaiduoja, atsisėda patogiau. O tada ir vėl groja tylą.
Pirmą kartą šis Cage’o kūrinys nuskambėjo 1952 m. Woodstocke. Jį atliko amerikiečių pianistas ir kompozitorius Davidas Tudor’as. Kaip ir galima buvo tikėtis, sekė pačios įvairiausios reakcijos. Pirmiausiai pasipiktinimas, kaltinimai diletantizmu ir apgavystėmis. Greta to – genialumo atpažinimas ir susižavėjimas nuostabia idėja.
Cage’as domėjosi budizmu ir buvo jo paveiktas. Žinia, tokio pobūdžio dvasinėse praktikose išsivalymas ir tyla būtini pakeliui į nušvitimą. Šią versiją puikiai pateisina ir žaidimas kūrinio trukmės skaitine verte. 4’33’’ lygu 273 sekundėms. Fizikai teigia, kad -273°C yra žemiausia galima temperatūra, kai sustoja bet koks molekulių judėjimas ir įsivyrauja absoliuti rimtis.
Tačiau ar 4’33’’ formulė būtų „meditacija plius fizika“?
Ir taip, ir ne.
Radikalusis kompozitorius ne kartą yra sakęs, kad nenori iš garsų konstruoti istorijų. Išgauti iš jų paveikslus. Priversti tarnauti kalbai. Jam nerūpi garsai, kurie primena vandenynus, dangoraižius arba kibirus. Jo nejaudina vienas kitą įsimylėjusiųjų skambesys. Lygiai taip pat jis nenorėtų užrakinti natų partitūroje taip, kad niekas nesikeistų, o muzikantai tik sektų tiksliais nurodymais. Priešingai, sako Cage’as. Jam patinka garsai savaime, jų srautas, jų kaita, kuriai niekas negali prilygti. Tačiau mes to nepastebime, kol nepradedame klausytis. Tyla būtina tam, kad apskritai ką nors išgirstum.
Norint kurti, pirmiausia reikia įsiklausyti. Tuomet ir paaiškėja, kad ten, kur nieko nėra, atsiveria begalybė.