Kaip paruošti moksleivius spręsti naujas, dar nežinomas problemas? Kaip įgytas žinias taikyti plačiai ir kūrybingai? Kokiais būdais plėsti ugdymo procesus anapus mokyklos sienų? Tradiciniai mokymosi modeliai ne visada gali suteikti reikalinų įgūdžių dabarties ir ateities iššūkiams. Įvairūs tyrimai rodo, kad šiandien aktualu mokytis tokių kompetencijų, kurios būtų ne tik pritaikomos konkrečioje pamokoje, bet leistų pagerinti visą ugdymo procesą. Viena iš tokį mokymą siūlančių metodikų – Suomijos švietimo sistemą išgarsinęs Fenomenais grįstas ugdymas. Būtent jo šiandien mokomasi įvairiose Vilniaus mokyklose.
„Šis mokymosi būdas atliepia Vilniuje puoselėjimą dėmesingumą švietimo naujovėms. Fenomenais grįsto ugdymo metodika susitelkia ties unikalia mokinių situacija, atsispirdama nuo to, kas kelia susidomėjimą. Todėl mokymosi procesas tarsi apverčiamas – mokytojų darbas reikalauja kur kas didesnės tolerancijos neapibrėžtumui, nes mokiniai įgalinami atrasti ugdymo turinį kaip būdą atsakyti į dominančius klausimus. Šis metodas vieningai dera su kitais Vilniaus mieste diegiamais projektais, ypač sostinės siekiu paversti patį Vilnių mokymosi erdve, atrasti ugdymo turinį per aplinką kurioje gyvename ir tokiu būdu praturtinti visą mokymosi procesą“, – pastebi „EDU Vilnius“ vadovė Unė Kaunaitė.
„Fenomenais grįstas ugdymas“ (FGU) remiasi realaus pasaulio reiškinių, temų ar problemų tyrinėjimu. Mokymasis tampa ne tik integruotas, įgalinantis įvairių sričių sąveiką, bet ir primena mokslinio tyrimo eigą – jungiamos mokslo ir meno prieigos, skatinamas kritinis mąstymas, kūrybingumas, gebėjimas taikyti žinias praktiškai ir pasiekti užsibrėžtus uždavinius. Šiaurietiška ugdymo metodika „EDU Vilnius“ ir „Kūrybingumo mokyklos“ iniciatyva Vilniuje taikoma ne vienerius metus, o šiemet šį itin turiningą metodą visus metus turėjo galimybę išbandyti 17 Vilniaus mokyklų bei dar dešimtys pavienių mokytojų. „Žiburio“ pradinė mokykla, Šv. Kristoforo, Pilaitės ir „Žaros“ gimnazijos, darželis–mokykla „Vilija“ bei Sausio 13-osios progimnazija šių mokslo metų eigoje ne tik intensyviai taikė šio metodo principus savo ugdymo veiklose, bet ir turėjo galimybę stažuotis Suomijos partnerių mokyklose.
„Mokykloje retai galvojame apie mokinių galią. O štai FGU pradeda būtent nuo šios temos. Tad neretai metodo centre atsiduria derybų procesas. Mokinės ir mokiniai ne tik turi įsivardinti ir susitarti, koks reiškinys vertas tyrimo, išvysti kaip jis siejasi su jų patirtimi, mokyklos gyvenimu, taip pat vieta ir terpe, kurioje reiškinys atrandamas. Galiausiai tenka išsiaiškinti, ką jos ar jie gali pakeisti reiškinio atžvilgiu. Ir žodis „galiu“ čia esminis: ką galime padaryti, kad išspręstume mus dominančią problemą,“ – sako Kristupas Sabolius, „Kūrybingumo mokyklos“ lektorius.
Susipažinti su šiuo metodu bus galima atvirame renginyje mokytojams ir edukacijos specialistams „Fenomenais grįstas ugdymas Vilniaus mokyklose 2024–2025 m.“, kuris vyks 2025 m. balandžio 29 d., antradienį, 14:00–18:30 val. Sapiegų rūmuose, Vilniuje. Susitikime bus aptariamos šiuolaikinės ugdymo kryptys bei pristatytos Vilniaus miesto mokyklų gerosios patirtys taikant FGU metodiką. Čia bus apžvelgtos šešių „Tūkstantmečio mokyklų“ programoje dalyvavusių Vilniaus mokyklų įgyvendintos FGU praktikos, dalyviai išgirs projektų pristatymus, bus diskutuojama apie ateities švietimo iššūkius. Dalyviams numatomos ir praktinės veiklos – ekskursijos ir edukaciniai užsiėmimai Sapiegų rūmuose. Renginys nemokamas, tačiau būtina registracija internetu.
Pedagogų kompetencijų tobulinimo programą „Fenomenais grįstas ugdymas“ Vilniaus ugdymo įstaigose „Kūrybingumo mokykla“ vykdė bendradarbiaujant su „EDU Vilnius“ ir įgyvendinant projektą „Tūkstantmečio mokyklos I“. Projektas finansuojamas Europos Sąjungos „NextGenerationEU“ lėšomis.