Tai naujas mokymo metodas, kuris pasiūlo pažvelgti į gyvenimišką scenarijų, šiuolaikinę problemą ar gamtinį reiškinį, kaip į mokymosi atskaitos tašką. Mokiniai ir mokytojai yra pastūmėjami peržengti griežtas disciplinų ribas, jog galėtų nerti giliau į temą, pristatant bei analizuojant problemą. Tokios sąlygos suteikia įvairiapusiškesnį ugdymą: vienu metu yra plėtojamos humanitarinių, meno bei STEM disciplinos. Pagrindiniai šio metodo katalizatoriai – smalsumas bei nesibaigiantis klausinėjimas – suteikia mokiniams mokymosi laisvę. Tokiu būdu, išryškinama nepriklausomybės, bendruomenės plėtros bei modernių technologijų panaudojimo svarba. „Kūrybingumo mokykla“ yra parengusi ir Lietuvos mokyklose įgyvendina dviejų lygių kvalifikacijos tobulinimo programą pedagogams fenomenais grįsto ugdymo tema.
Šis metodas prasideda nuo plataus koncepto, pvz.: Europos Sąjungos egzistavimo, bendros apžvalgos. Mokiniai yra supažindinami su įvairiais šios institucijos aspektais: ES istorija, ekonomine politika, kultūriniu palikimu, teisiniu pagrindu, ir t.t. Tačiau tuomet diskusiją perima patys mokiniai. Jie tampa atsakingi užduoti juos dominančius klausimus, dalintis pastebėjimais ir pakreipti diskusiją link potemės ar problemos, kuri reikalauja sprendimo. Pavyzdžiui, mokiniai gali pasirinkti dirbti ties ES migracijos politika arba nagrinėti mainų ir prekybos sandorį su Jungtine Karalyste. Holistinis šio metodo pobūdis ne tik moko vaikus, kaip integruoti bei įvertinti skirtingas nuomones bei požiūrio taškus, kaip atskirti informacijos tikrumą, bet ir socialinių ir darbo komandoje įgūdžių. Fenomenais grįstas ugdymas kontekstualizuoja jau egzistuojančią ugdymo programą ir pabrėžia besimokomos medžiagos aktualumą.
Mokiniai ruošia vieną arba du projektus per metus (priklausomai nuo jų amžiaus bei klasės), kuriuos pristatydami jie turi pateikti savo išvadas ar problemos sprendimo būdus semestro gale. Atitinkamai pasikeičia ir mokytojo rolė: mokytojas jau ne tik informacijos suteikėjas, bet labiau patarėjas, kaip tą informaciją išgauti pačiam.
Fenomenais grįsto ugdymo idėja kilo dar 2016 metais kartu su Suomijos edukacijos atnaujinimo judėjimu. Nuo to laiko, šis metodas išpopuliarėjo kaip viena sėkmingiausių praktikų pedagogikos srityje. Tačiau šios metodikos šaknys slypi ir sociokultūrinių ir konstruktivistų mokymo teorijose, kurios teigia, jog geriausias būdas įgyti žinių yra per asmeninį patyrimą. Nepaisant to yra svarbu paminėti, kad fenomenais grįstas ugdymas naudojamas kaip mokymo papildymas, o ne programos pakaitalas, 7-16 metų asmenims.
Fenomenais grįsto ugdymo nauda yra daugialypė. Visų pirma, tai šis metodas atveria moksleiviams duris į platesnį ir kompleksiškesnį idėjų tinklą apie visuomenę ir pasaulį, kuriame gyvename. Svarbiausia, šias žinias jie įgyja patys, skatinami savo pomėgių ir susidomėjimo sričių. Mokiniai taip pat lavina universalius gebėjimus – nuo informacinių technologijų iki debatavimo – kurie bus nepakeičiami tolimesniame edukacijos bei karjeros kelyje.