Galybė tyrimų jau įrodė, jog skaitymas – sveika visomis prasmėmis: skaitydami ne tik kuriame naujas smegenų jungtis, visaip kaip juos masažuojam ir auginam, bet taip pat laviname ir savo kūrybingumą – galbūt susitapatinę su veikėju lengviau išspręsime emocinę problemą ar kitaip suderinsime iš pirmo žvilgsnio nesuderinamus elementus.
Bet juk perskaityti knygą užima marias laiko! Ypač kai prieš tai, jau prigulus su ja rankose, nenugalimas troškimas tiesiog verste priverčia peržiūrėti visas Instagram istorijas. Čia mokslininkai, susiėmę už galvų, mauroja: išmaniųjų prietaisų laikais sutrumpėjęs dėmesys visai nužudys skaitymą! Ir – EUREKA – kažkas Niujorke net nugriūna nuo džiaugsmingo riksmo, kai viešoji biblioteka (New York Public Library) ima ir sujungia du iš pažiūros nesuporuojamus – knygas ir Instagram stories. Ir iškeltgalviškai pristato mums „Insta Novels“.
„Insta novels“, pasak kūrėjų – tai kampanija, siekianti iš naujo permąstyti Instagram istorijas ir tokiu būdu sustatyti klasikines istorijas į naują, lengvai pasiekiamą, lentyną. Knygų kalnai, pasiimti iš bibliotekos jas galima laisvai, bet kaip gi paskatinti daugiau skaityti? Žinoma, išskaidyti knygą, jei ne po puslapį, tai dar lengviau sukramtomais Stories kąsneliais – būtent taip, kaip turinį vartoti mėgsta šiuolaikiniai žmonės. Sudėti knygas į 24 valandas tepasiekiamas Instagram stories – ir kas galėjo pagalvoti? Laimei, sultingai iliustruotos Stories lieka Highlights sektoriuje ir gali būti pasiekiamos bet kada. Jau dabar dozuotai galima suskaityti tokius laiko subrandintus klasikos kūrinius kaip Charles Dickens „Kalėdų giesmė“, Franz Kafka „Metamorfozė ir puikiai žinomus matematinius Lewis Carrol „Alisos nuotykius Stebuklų šalyje“.
Niujorko viešoji biblioteka visada ieškojo būdų, kaip pritraukti skaitytojus, bet ši kampanija – viena sėkmingiausių: biblioteką Instagram per pirmą parą pradėjo sekti 13, o per kampanijos gyvavimo laiką – daugiau negu 145 tūkstančiai sekėjų! Apie Alisos nuotykius sužinojo (ar prisiminė) daugiau negu 40 tūkstančių skaitytojų – visai nekeista, kad Insta Novels dėl savo inovatyvaus žvilgsnio neliko nepastebėta ir įvairiausių apdovanojimų.
Bibliotekos ir muziejai turi tam tikro šventumo – tokio dydžio minčių, kūrinių ir idėjų koncentracijoje gali pasijusti maloniai menkas. Šios institucijos saugo, tvarko ir suteikia laisvą priėjimą prie įvairiausiai sukurtų turtų, tačiau pritraukti lankytojus visuomet išlieka iššūkiu – juk dabar, išmokę efektyviai ir greitai bėgti, žmonės tik neseniai vėl pradėjo mokytis stabtelėti. Esame nagrinėję Tate tracks atvejį, kuomet meno galerija Londone Tate Modern, susiprato jaunimą prisikviesti jaunatviška (t.y., muzikos) kalba. Bet jaunimo kalbos linkusios greitai keistis.
Štai Snapchat, susirinkdamas savo kortų kaladę, pamažu kyla nuo stalo ir kozirius atiduoda TikTok’ui. Nors Snapchat savo aukso amžiuje buvo ne ką mažiau svarbios kampanijos liudininku. Los Andželo šiuolaikinio meno muziejus (LACMA) irgi norėjo susikalbėti su jaunąja auditorija, kuriai visas tas menas truputį varė žiovulį. Didžiausią sėkmę jie pasiekė, kai suprato, kad, užuot galvoję, kaip pasakyti tai, ką nori pasakyti, turi prabilti jaunimo kalba. Strykerius LACMA kvietė ant paveikslų dėti filtrus, iš jų kurti memus ir visaip kitaip linksmintis. Snapų pasiutpolkė kaip reikiant įsisiautėjo, LACMA sulaukė milžiniško dėmesio ir, žinoma, pasiekė savo tikslą.
Kiekviena nauja technologija, kuri atsiranda pasaulyje, yra kaip naujas dialektas, kurį turime perkąsti – ar tai virtuali realybė, ar tai dirbtinis intelektas – visur egzistuoja tam tikra leksika, kurią turime įvaldyti. Tai buvo keli pavyzdžiai, kodėl svarbu prisitaikyti prie savo auditorijos ir laikmečio poreikių – tai yra, susitikti su ja ten, kur ji leidžia daugiausia laiko. Taip veikia kūrybingas protas – jis tinkamai sujungia turimas galimybes su tikslais.