Kaip ir daugumos žinduolių, žmonių uoslės paletė yra itin plati – mes jaučiame apie 10 000 kvapų. Kvėpuojant įvairios medžiagų molekulės pasiekia mūsų nosį, todėl šį procesą tikrai galėtume įvardinti mūsų kasdienės chemijos kūrybingumo pamoka. Tarkime, kai užuodžiate kokį nors aromatą, manoma, kad jūsų nosį bombarduoja apie 400 molekulių. Kvapų inovatorius Luca Turin pastebi, kad viskas, kas mums sukelia bent jau pakenčiamus kvapus, patenka į saugų kvartalą Mendelejevo lentelės viršuje ir rytuose (pagal analogiją su prabangiu Niujorko „Upper East Side“ rajonu). Anot jo, beveik visi malonūs aromatai– nuo kavos iki skaniausių kvepalų – susidaro iš įvairių penkių atomų kombinacijų: anglies, azoto, vandenilio, deguonies ir sieros.
Daugumą kvapų galima sugrupuoti į apytiksliai dešimt kategorijų, tik dvi kurių yra nemalonios. Suprantama, kad kvepalai, skirti mus pagerinti, paryškinti, padaryti patrauklesniais, į jas nepatenka. Bet tai visiškai neišgąsdino japonų dizainerės Rei Kawakubo, kuri tiek savo anti-mada, tiek ir kvapais ieško kitoniškumo.
„Kvapai turi didesnę galią įtikinti nei žodžiai, išvaizda, emocijos ar valia“, rašė Patrickas Süskindas savo romane „Kvepalai“. Jie taip pat suteikia charakterį ne prasčiau nei elgesys, rūbas ar šukuosena. Tai suprasdama Kawakubo kompanija „Comme des Garçons“ pradėjo kurti kvepalus iš to, į ką kiti nekreipia dėmesio.
Štai klasikinės kvepalų struktūros nepaisantys „Odeur 53“ sudaryti iš 53 neorganinių kvapų, 49 kurių niekada iki tol nenaudoti komercinėje parfumerijoje: ugnis, indiškas kaučiukas, dykumos smėlis, karštos lemputės, nagų lakas, celiuliozė. Kawakubo paaiškina, kad šie kvepalai skirti sau. Jie neturi nieko bendra su patrauklumu, tai – anti-kvepalai. „Odeur 71“ mišinyje be neorganinių, randami ir labiau tikėtini kvapai – baltojo pipiro, bambuko, lauro lapo.
2000 m. „Comme des Garçons“ pristatė seriją atskiroms temoms skiriamų kvepalų: lapams, raudonai spalvai, smilkalams (atspindintiems penkias pagrindines religijas), šerbetui. Po kelerių metų aromatingų akibrokštų linija pasipildė sintetiniais kvapais, kuriuose galima užuosti didelių miestų aromatus. „Garage“ praturtintas mašinine alyva, kerozinu, vetiveriu ir oda. „Tar“ – cigarečių dūmais, „Dry Clean“ kvepia kaip nagų emalio šalintojas. Dar vienas pasiūlymas – industrializuota gėlė su klijais.
Kawakubo filosofija sako, kad verta rodyti tik tai, kas neegzistavo: „mane gali įkvėpti atsitiktinė nuotrauka, tačiau aš nemėgstu žiūrėti atgal. Kūryba viską stumia į priekį. Be naujų dalykų negalimas progresas. Kūryba tolygi naujumui“.
Daugiau apie Rei Kawakubo gali rasti čia.