Performanso žanro patriarchė Marina Abramović išgarsėjo praėjusio amžiaus aštuntajame dešimtmetyje, kai savo kūną pavertė meninių įvykių vieta. Tarkime, nufilmavo save žaidžiančią rusišką žaidimėlį, mėgindama peiliu kuo greičiau pataikyti tarp išskleistų rankos pirštų. Susipjausčiusi 20 kartų, peržvelgė įrašą ir pamėgino dar kartą viską tiksliai atkartoti, įskaitant ir kruvinas klaidas.
Kito performanso metu Abramović parinko 72 objektus (nuo rožių ir medaus iki skalpelio ir užtaisyto ginklo), užsidarė vienoje patalpoje ir 6 valandas leido susirinkusiai publikai su savo kūnu daryti ką nori. Pradžioje elgęsi gana ramiai, ilgainiui susirinkę „žiūrovai“ sužvėrėjo ir ėmė ją kankinti.
Paskutinis ir turbūt garsiausias jos šou įvyko 2010 m. Performanso „The Artist is Present“ metu menininkė praleido 736 valandas – lygiai tris mėnesius – Niujorko moderniojo meno muziejuje darbo valandomis priimdama žiūrovus. Jie pakaitomis galėdavo atsisėsti ir pabūti drauge su menininke pusvalandį. Ir kas svarbiausia – be jokių kalbų, nieko kita neveikdami, tik žiūrėdami vienas kitam į akis.
Miniomis plaukiantys, per naktį eilėje stovintys, palaikymo grupes socialiniuose tinkluose kuriantys gerbėjai bet kokia kaina varžėsi dėl galimybės pusę valandos pasėdėti menininkės akivaizdoje. Ši bekalbė trukmė išprovokuodavo ašaras, užgniauždavo kvapą ir sukeldavo emocinius sukrėtimus – tarsi pakankamai ilgai išlaikant tylųjį žvilgsnį prasiveržtų užgniaužtų pasaulių pliūpsniai, kuriuose susipina laikas, suvokimas ir visos įmanomos gyvenimo versijos.
Turbūt geriausiai šių meninių idėjų esmę apibūdina pačios Abramović prisipažinimas: „Kai apima performanso būsena, įmanoma pastūmėti savo kūną atlikti dalykus, kurių niekada normaliai nepadarytum“. Radikalios aplinkybės ir specialus sutelktumas tarsi sustabdo kasdienybės ritmus ir išlaisvina lūkuriuojančias galimybes. Čia kūryba pirmiausia yra transformacija, pasiekusi performanso būseną, Abramović ne tik perkuria save, bet ir išjudina po daugybe užvalkalų paslėptą neįsisąmonintą pasikeitimo galią.
Susipažink su žymiais Marinos Abramović kūriniais čia.
Marina skatina įsižiūrėti. Šioje reklamoje, kurtoje jaunam MO muziejui, irgi kalba apie įsižiūrėjimą. Čia iš MO kolekcijos paveikslų sudėliojama ištisa žmonijos istorija.