Platonas savo dialoge „Valstybė“ pristato garsiąją olos alegoriją – pačią garsiausią filosofinę istoriją apie tai, kaip perkurti savo gyvenimą išsilaisvinant iš mus supančio kalėjimo. Anot jo, mūsų egzistavimą galime prilyginti gyvenimui tamsioje oloje. Įsivaizduokime jos gyventojus, kurie surakinti grandinėmis visą gyvenimą praleido jos viduje ir šitaip įtikėjo šios vietos tikrumu. Prikaustyti, kad net galvos negalėtų pasukti, jie priversti visą laiką žiūrėti viena kryptimi. Sienos čia tamsios, saulės šviesa niekada nepatenka vidun, tačiau už jų nugaros kampe dega laužas. Regėti įmanoma tik šešėlius, kurie krenta ant sienos, kai priešais ugnį kažkas praneša kokį nors daiktą ar figūrą.
Pripažinkime, visa tai gerokai primena kino teatrą – už nugaros projektorius, priekyje ekranas, per vidurį žiūrovai. Kadangi stebėtojai visą dėmesį nukreipę viena kryptimi, kai net į šalis sukiotis yra sudėtinga, jie priversti įtikėti, kad šešėliški fantomai yra pati tikriausia tikrovė. Tačiau pradėjęs mąstyti ir pasitelkęs filosofinį svarstymą žmogus išsilaisvina iš grandinių ir gali ne tik apsisukti, bet gal net surasti kelią anapus olos.
Pirmiausia jį apakina saulės šviesa bei jos atspindžiai. Bet apsipratęs, jis netrunka suprasti, kad pasaulis yra kur kas turtingesnis nei atrodė patamsiuose. Galiausiai jis supranta, kas yra tikrieji ir gerai apšviesti daiktų pavidalai. Išvysta gėlęs, paukščius, medžius, žvaigždes taip, kaip jie ir atrodo. Šis išsilaisvinęs žmogus nusprendžia grįžti į olą ir nušviesti visą reikalą savo vis dar įkalintiems draugams. Tačiau vietoje to, kad juo patikėtų, olos kaliniai tik išjuokia regėtoją, o galiausiai pasikėsina jį nužudyti.
Ši Platono alegorija yra istorija apie kūrybą, kuri gali būti suprasta kaip noras išsiveržti iš mus įkalinusios aplinkos. Tai reiškia – paneigti banalybes, klišes, aplinkinių nuomonę ir viską, kas priklauso olos šešėlių pasauliui.